Program Schedule


 

Program Schedule - download

Day 1
Thursday (Nov 21)
9h30
Opening Session:
  • João Freitas Coroado, President of the Polytechnic Institute of Tomar
  • António Fernandes, President of the Polytechnic Institute of Castelo Branco
  • Anabela Freitas, Mayor of Tomar
  • Maria João Horta, Deputy Director-General for Education
  • Martin Lhamas Nistal, Vice President of the IEEE Education Society
  • Célio Gonçalo Marques, General Chair of the Organizing Committee
10h00
Ángel Velázquez Iturbide (University Rey Juan Carlos), “Constructivism and educational software in the learning of algorithms”
Chair: Diana Pérez (University Rey Juan Carlos)
10h45
11h45
12h15
Presentations (session nº1) | Doctoral Symposium (B121)
Coffee break
Presentations (session nº2)
13h15
Lunch
14h30
Presentations (session nº3)
16h00
17h30
19h30
Cultural visit: Convent of Christ and Tomar Castle
Casal das Freiras winery
Tour at the historic center
   

Day 2

Friday (Nov 22)

9h00
Antonio R. Bartolomé (University of Barcelona), "Blockchain in Education and Adaptive learning”
Chair: Isabel Pereira (Polytechnic Institute of Leiria)
10h00
11h00
11h30
Presentations (session nº4)
Coffee break | Posters
Presentations (session nº5) | Posters
13h00
Lunch
14h30
16h30
Presentations (session nº6)
Coffee break
17h00
20h30
Presentations (session nº7)
Gala dinner
   

Day 3

 Saturday (NOV 23)

9h00
Ana Amélia Carvalho (University of Coimbra), "Apps and Digital Games: promoting students’ engagement, responsibility, and creativity”
Chair: José Ramos (Polytechnic Institute of Tomar)
10h00
11h00
11h30
12h50
Presentations (session nº8)
Coffee break
Presentations (session nº9)
Miguel Pombeiro (CIMT),""Some measures promoting ICT - supporting educational success in the Médio Tejo area"
13h10
Closing Session:
 
  • Nuno Madeira, Vice President of the Polytechnic Institute of Tomar
  • Hugo Cristóvão, Deputy Mayor of Tomar
  • Manuel Ortega, Professor at the University of Castilla - La Mancha
  • Célio Gonçalo Marques, General Chair of the Organizing Committee
  • Henrique Gil, Co-Chair of the Organizing Committee
15h00
Tour - opcional (Fátima and Nazaré)
 

 

 

PAPERS

(Thursday)
November 21st - Professor Doutor José Bayolo Pacheco de Amorim Auditorium (Block A)
Session Nº1 (10h45-11h45) Chair: Agripina Carriço Vieira - Teacher Training Center “Os Templários”
 
Ana Ferreira and Jorge Borges
 

O impacto das redes na disseminação da informação: o caso português da Rede de Bibliotecas Escolares

 
Ana Loureiro
 

Utilização Pedagógica das TIC – reforço de competências em Professores num curso b-learning

 
Bento Cavadas and Marisa Correia
 

Teachers’ Conceptions about Innovative Learning Environments

Coffee Break
Session Nº2 (12h15-13h15) Chair: Maria Rosário Rodrigues - Polytechnic Institute of Setúbal
Hernán Montes, Raquel Hijón-Neira, Diana Pérez-Marín and Sergio León  

Improving Programming Learning on High School Students through Educative Apps

José Luis Sierra  

Algunos Errores Comunmente Cometidos por los Alumnos de la Materia de Procesadores de Lenguajes

Barbara Rial-Fernández and Liliana Santacruz-Valencia  

La enseñanza de la programación no es el futuro sino el presente

Lunch
Session Nº3 (14h30-15h30) Chair: Ana Paula Ferreira - School Libraries Network
Maria João Silva, Eduarda Ferreira and Susana Batista  

Using electronic sensors to support gender neutral STEM activities in primary school

Laura Hidalgo Rueda and Diana Pérez-Marín  

RoDy: peluche robótico para enseñar a compartir en Educación Infanti

Maria Do Rosário Rodrigues and Pedro Felício  

The use of ground robots in primary education: students' perspectives

   
   
(Friday) 
November 22nd - Professor Doutor José Bayolo Pacheco de Amorim Auditorium (Block A)
Session Nº4 (10h-11h) Chair: Henrique Gil - Polytechnic Institute of Castelo Branco
Cristina Azevedo Gomes, Helena Gomes, Belmiro Rego, Bárbara Sousa, Manuela Loureiro and Pedro Rocha  

Smart City Kids Lab: Creative Computing in Primary School

Célio Gonçalo Marques, Ana A. Carvalho, Ana Ferreira and Antonio Manso

 

A utilização da App letrinhas no Ensino Primário: Resultados de um estudo de caso na Região Centro de Portugal 

Maria Bigotte de Almeida, Ricardo Almeida and Ana Teixeira   

Modelo Pedagógico Scratch on Road: estudo da perceção das aprendizagens

Coffee Break
Session Nº5 (11h30-13h) Chair: Lina Morgado - Open University of Portugal
Carlos Luis, Helena Afonso and Maria Jose Marcelino  

Low literacy adults education: towards a holistic view of the context 

Dalila Gonçalves, Liliana Matos, Rita Ribeiro and Henrique Gil  

Consciência Fonológica: O contributo dos Recursos Educativos Digitais

Tao Jueru, Rui Ferrão e Silva and Sílvia Ferrão  

Fatores de sucesso na utilização da gamificação no ensino de línguas

Ana Paula Ferreira, Patrícia Ferreira and Célio Gonçalo Marques  

A leitura como experiência transmedia: um estudo de caso numa escola do Médio Tejo

Maria Costa, António Manso, João Patrício, André Carvalho, Vadims Zinatulins and Bernardo Alegria   

An augmented reality platform targeted to promote learning about Planetary Systems

Lunch
Session Nº6 (14h30-16h30) Chair: Isabel Castanheira - Polytechnic Institute of Castelo Branco
Joana Neto and Celeste Vieira   

Avaliação da satisfação de cursos a distância na perspetiva dos docentes: o processo de construção de um instrumento de avaliação 

Carlos Lázaro Carrascosa, Daniel Palacios Alonso and Ángel Velázquez Iturbide  

Combinando Flipped Classroom y Puzzle de Aronson en el Máster del Profesorado 

Lina Morgado, Antonieta Rocha, Carlos Seco, Fernando Bacelar Saraiva and Nuno Ricardo Oliveira   

Comunidades virtuais de prática em educação a distância: estudo exploratório para o seu desenvolvimento

Carina Filipa Esperança, Pedro Rodrigues  and Lina Morgado    

Apropriação de Dispositivos Móveis no Quotidiano dos Seniores: Investigação sobre um Protótipo de Modelo de Formação

Vítor Reis and Cláudia Neves  

Aplicação da simulação de realidade virtual na formação de bombeiros para o desenvolvimento de competências de tomada de decisão

Sílvia Nolan and Maria Teresa Pessôa  

Design and Development of a b-learning course for Continuous Professional Development Unit Administrators

Coffee Break
Session Nº7 (17h-19h) Chair: Juan Manuel Dodero - University of Cadiz
Cristiana Araújo, Lázaro V O Lima and Pedro Rangel Henriques   

 An Ontology based approach to teach Computational Thinking

J. Ángel Velázquez Iturbide and José Javier Escudero Ângulo  

Ampliación del Apoyo Docente de un Sistema de Experimentación con Algoritmos

Pedro Neves Rito  

O uso de microcontroladores open source como potenciador das aprendizagens no ensino obrigatório em Portugal

David Romero Santos, Carlos Rodríguez Cordón and Manuel Palomo Duarte  

Extending H5P Branching Scenario with 360o scenes and xAPI capabilities: a case study in a local networks course

Antonio Manso, Célio Marques and Paulo Santos  

Algorithmi – Sistema tutor e de avaliação de algoritmos

Juan D. Rodríguez-García, Jesús Moreno-León, Marcos Román-Gonzalez and Gregorio Robles   

Developing Computational Thinking at School with Machine Learning: An exploration 

   
   
(Saturday) 
November 23rd - Professor Doutor José Bayolo Pacheco de Amorim Auditorium (Block A)
Session Nº8 (10h-11h) Chair: António Manso - Polytechnic Institute of Tomar
Adriana Souza and Diamantino Freitas   

As tecnologias no ensino da Matemática: um recorte das vozes dos estudantes com deficiência visual, transcritores de braille e leitores de ecrã 

Andreia Amaral, Dalila Daniel, Rita Moreira, Zélia Duarte and Henrique Gil   

 As Tecnologias Digitais, a Musicoterapia e a Inclusão

Manuel Filipe, Noémia Marques, Sara São Pedro and Henrique Gil   

TIC, Inclusão e Diferenciação Pedagógica: Estudo Exploratório 

Coffee Break
Session Nº9 (11h30-12h30)  Chair: Manuel Barros - Polytechnic Institute of Tomar
Nuno Gil Fonseca, Luis Macedo and António José Mendes  

A study on the students’ perspective about the usage of a programming monitoring tool

Carmen Lacave, M. Ángeles García, Ana I. Molina, Santiago Schez-Sobrino, Miguel Redondo and Manuel Ortega Cantero  

COLLECE-2.0: Un sistema de programación colaborativa en tiempo real sobre Eclipse

António Manso, Célio Marques, Paulo Santos, Luís Lopes and Raquel Guedes  

Algorithmi IDE – Ambiente Integrado para o ensino e aprendizagem de algoritmia

Cristian Gmez-Portes, Santiago Schez-Sobrino, María Á. García, Miguel Á. Redondo, Javier A. Albusac and Manuel Ortega  

Aplicación de una metáfora flexible y extensible para la visualización de programas en el contexto del aprendizaje de la programación

       

POSTERS

(Friday - 11h00 to 13h00)   
November 23rd - Professor Doutor José Bayolo Pacheco de Amorim Auditorium Hall (Block A)
Chair: Cristina Azevedo Gomes - Polytechnic Institute of Viseu
Fabiane Verardi   Gamificação e literatura infantil e juvenil na escola: experiências de leitura mediadas pelo aplicativo JornadApp
Alessandra Lopes de Oliveira Castelini, Celia Sousa and Denise Quaresma da Silva     Tecnologias Adaptativas e Formação de Docentes: Implicações do Desenho Universal para Aprendizagem na Leitura para Todos 
Alessandra Lopes de Oliveira Castelini, Celia Sousa and Denise Quaresma da Silva     Livros em Multiformatos/Multissensoriais e suas tecnologias adaptativas em prol da Leitura para Todos 
Ángel F. Sánchez Granados and Jaime Urquiza-Fuentes     Anotación automática para visualización de traductores dirigidos por la sintaxis 
Maria Rosário Rodrigues,  Ana Luísa Oliveira Pires,  Mário Baía and  Elsa Ferreira   Exploration of digital technologies in Higher Education: teachers' perceptions
Maria Emília Bigotte de Almeida, Isabel Duque, Ricardo Almeida and Carla Mendes   PRO(g)NATURA – Scratch e natureza: uma primeira abordagem
Isabel Pereira, Manuela Francisco, Carina Rodrigues, Joana Mineiro, Sónia Pedro, Catarina Maximiano, Sandro Costa and Cláudio Esperança   Estratégias de formação pedagógica docente no Ensino Superior